Zakładanie strony www dla firm i organizacji

z perspektywy zleceniodawcy

 

Określenie celów

Posiadanie strony www stało się obecnie tak oczywiste, że wiele osób (w tym kierownicy i właściciele firm), nie zawraca sobie głowy odpowiedzią na pytanie o cel tworzenia własnego serwisu. Tymczasem konieczność istnienia w sieci, rozumiana zazwyczaj jako element budowania prestiżu organizacji, jest tylko jedną, i to zazwyczaj nie najważniejszą z korzyści, jakie daje posiadanie własnego serwisu. Drugim, z najczęściej wymienianych oczekiwań wobec strony firmowej, jest wzrost zysku. Postawienie tego celu jest  naturalne dla organizacji komercyjnych, jednak droga prowadząca do niego, nie jest już wcale tak oczywista. W poniższej liście wymienię kilka celów pośrednich, które należy uwzględnić przy planowaniu opłacalnej (w szerokim rozumieniu) strony www.

 

wzrost przychodów (poprzez)

  1. pozyskanie nowych klientów
    • zapytania ze strony
  2. utrzymanie aktualnych klientów (poprzez)
    • programy lojalnościowe, społecznościowe (newsletery)
    • obsługa aktualnych klientów
      • wsparcie po sprzedażowe (np. pomoc techniczna)
      • serwis
      • dane teleadresowe
  3. wsparcie sprzedaży produktów
    • dla klienta końcowego
    • dla pośredników (B2B) 
  4. sprzedaż bezpośrednio przez internet

 

 

obniżenie kosztów prowadzenia działalności (poprzez)

  1. usprawnienie kontaktów z klientami
    • obsługa potencjalnych klientów (obsługa zapytań)
    • obsługa aktualnych klientów
    • wsparcie po sprzedażowe (np. pomoc techniczna)
    • serwis

badanie rynku

 

Cele szczegółowe

Cele wymienione powyżej mają charakter ogólny, zdarza się jednak, że przekładają się one na konkretne zadania, które realizować ma nasza witryna. Często bywa i tak, że te szczegółowe cele łatwiej zidentyfikować i na ich podstawie budować ogólną strategię marketingową witryny.

Najprostszym przykładem jest choćby obszar relacji z klientami. Jeśli co drugi telefon w firmie dotyczy jednego problemu, oczywiste jest, że należy go brać pod uwagę przy zakładaniu serwisu firmowego.